Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/turklar/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /home/turklar/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601
 چرا یک قاتل را عزت می کنید؟ | ففتا
ففتا

چرا یک قاتل را عزت می کنید؟

 

 

 

چرا یک قاتل را عزت می کنید؟

 

پس از گذشت ماه ها از توافق حکومت و شورای عالی صلح با حزب اسلامی سرانجام این حزب با استقبال رسمی رییس جمهور و رییس اجرایی کشور به کابل آمد و تعهد سپرد که برای رسیدن به صلح با حکومت با سایر نهادها تلاش کند. درهمین حال تعدادی از شهروندان کابل در نزدیکی منزل وی تجمع کردند و خواستار دادخواهی از قربانیان جنگ شدند و از حکمتیار خواستند از مردم افغانستان و مخصوصا شهروندان کابل عذرخواهی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان، رامش نوری، استاد دانشگاه در برنامه “راه حل” در خصوص اهمیت آمدن حکمتیار به پروسه صلح گفت: آمدن حکمتیار هیچ ظرفیتی برای پذیرش دیگر گروه های مخالف ایجاد نمی کند و این موضوع از اینجا سرچشمه می گیرد که اکثریت گروه ها بویژه طالب امروز در قیمومیت روس ها قرار گرفته اند.

نوری می گوید: اندیشه های تبارگرایانه و قومی که در ارگ ریاست جمهوری قرار دارد، زمینه حضور غلجایی ها را در قدرت فراهم می کند. خیلی جالب است که حکمتیار قسم خورده بود تا زمانیکه یک سرباز آمریکایی در افغانستان باشد به کشور نمی آید اما همزمان با آمدن وی، هزاران سرباز آمریکایی وارد جنگ می شود و سوال پیش می آید که حالا که سربازان آمریکا اینجا است، پس چرا آمده است!

این استاد دانشگاه، صلح را پیمانی می داند که منجر به آرامش شود و مبتنی بر عدالت، امنیت و مصونیت باشد و می افزاید: عدالت را برای امتیاز طلبی به گروه های جنگی قربانی کرده ایم، از حکمتیار بپرسید که پاسخش به گورستان هایی که بالای قبرشان نوشته شده “شهید شده توسط راکت های کور حکمتیار” چیست؟ اینها سوالاتی است که مردم پاسخ آن را می خواهند.

وی افزود: حکمتیار با گرایشات ایدیولوژیکی و گفتارهایی که درخصوص آزادی بیان و رسانه ها گرفت که بحث های قومی از گفتارش پیدا بود، چه ضمانتی است که با این نگرش ها دوباره خاطرات کابل و افغانستان را تکرار نشود؟ که البته پاسخ منفی است.

نوری، درخصوص عوامل شکست مجاهدین پس از فروپاشی شوروی بیان کرد: اختلافات درونی مجاهدین که بیشتر تنظیم های شان قدرت طلب و اقتدار طلب بودند، باعث از هم گسستن شان شد و از طرف دیگر کشورهایی که آنان را در مبارزه با شوروی تا دندان مسلح کرده بودند، آنان را نه تنها به حال خود رها کردند بلکه تلاش کردند مبادا اقتدار سیاسی شان سرمشق برای دیگر نقاط جهان شوند و این نحوه برخورد با آنان در سطح منطقه و جهانی حاکمیت داشت.

این استاد دانشگاه، از خطر امتیاز گیری گروه های هراس افکن بنام صلح اظهار می کند: مردم در یک واهمه هستند که مبادا گروه های تروریستی دیگر از امتیاز گیری زیر چتر ایدلوژی های قومی و امتیازهایی که سازمان های قدرتمند جهانی به برخی می دهند، باعث تشویق دیگر هراس افکنان شود که اینها نیز مردم را بکشند و به جایی برسند.

وی در همین رابطه با اشاره به حمله به قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ می گوید: همانطور که در خصوص وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش کشور دیده شد که سربازان زیادی بنا بر ضعف مدیریتی اینها کشته شدند و اینها بخاطر همان ضعف شان امروز سفیر شده اند. یک نوع نگرش ایجاد شده است که هر کس خیانت کند، قتل کند و بیشترین اموال را غارت کند، قدرت سیاسی و زمینه حضور و تداوم خود را تضمین کرده است!

نوری، درخصوص قربانی شدن عدالت به نام صلح درکشور بیان می کند: متاسفانه جنگ در افغانستان بیش از آنکه یک پدیده داخلی باشد، یک پدیده تحمیلی است و ما میدان تامین منافع کشورهای منطقه، همسایه و کشورهای قدرتمند جهانی شده ایم و از طرف دیگر ساختارهای تعلیمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همه زمینه جنگ را فراهم ساخته است.

این استاد دانشگاه افزود: ترس از این است که ساختار متمرکزی که حکمتیار و غنی از آن شدیدا بحث می کنند، روزی زمینه تجزیه افغانستان را فراهم کند. اینجا سرزمین اقلیت ها است و چیزی به نام اکثریت نیست و هرکس این تفکر را داشته باشد به گورستان می رود همچنان دیگرانی که به گورستان رفته اند.

وی، معتقد است که باید توزیع عادلانه قدرت و ثروت شکل بگیرد و این مورد از عینک ساختارهای متمرکز ریاستی امکان پذیر نیست چرا که این مدل، قدرت و ثروت را به یک قومیت و طیف خاص متمرکز می کند و توقعی از عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت از این تیم خاص نیست.

نوری، در پاسخ به این سوال که حکمتیار از کجا پیدایش شده است می گوید: روزی که وی در لغمان و سپس در جلال آباد حضور پیدا کرد، با چبلی های پیشاوری بود و کمپی که ایشان داشتند تحت قیمومیت مستقیم خودشان در پاکستان، هم در زمان طالبان و هم بعد از آن در دوره حکومت موقت و آقای کرزی بود. اینها گویای دقیق مسایل است، آنچه در ظاهر ایشان معلوم بود چبلی های پیشاوری بود.

این استاد دانشگاه، بیان می کند: اگر می گویند که حکومت قومی نیست، بیایند ساختار قدرت را نشان دهند، دوستم از یک طرف شکایت می کند، عبدالله از این طرف و دوستان هزاره و دیگر گروه ها و جنبش ها از طرف های دیگر. اگر حکمتیار و غنی واقعا صادق هستند، چرا توزیع عادلانه قدرت راه نمی اندازند. حکمتیار در نشست جلال آباد تاکید می کند که باید مصطلحات ملی حفظ شود، چه مشکلی است که به پوهنتون، دانشگاه بگوییم! اینها اوج نگرش های قومی و تحمیلی را نشان می دهد که مردم پذیرای این نگرش ها نیستند.

وی، درباره این اظهار حکمتیار که در قدرت امتیاز نمی خواهد تصریح کرد: در مطالعه بحث های رهبری، رهبر برای خود چیزی نمی خواهد، بلکه برای افراد تحت فرمان خود امتیاز می خواهد و روشن است که هر کس که نان بدهد، فرمان می دهد! باید متوجه نازکی این بحث بشویم.

نوری افزود: ابزارهای حکمتیار در قدرت به وضوح دیده می شود، انتصاب آقای همایون به حیث مشاور رییس جمهور و ده ها گزینش دیگر و اینکه در اصل توافقنامه آمده است که رییس جمهور باید در موارد اساسی و کلان کشور با حزب اسلامی مشورت کند، اینها همه نازکی بحث است که باید به آن دقت شود!

این استاد دانشگاه افزود: وقتی یک قاتل را به کرسی می نشانید و عزتش کنید،چرا عدالت قربانی نشود! خبرنگاری که در سروبی به فرمان حکمتیار کشته شد را چه کسی پاسخ می دهد، هیچ کس!

Short URL: http://www.turklar.com/?p=15875

Posted by on اردیبهشت ۱۷ ۱۳۹۶. Filed under اخبار, تازه ها. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Leave a Reply

Search Archive

Search by Date
Search by Category
Search with Google

Photo Gallery

© 2017 ففتا. تمام حقوق محفوظ و متعلق به ففتا است. ورود - میزبانی وب آی پی پلنز

مقالات منتشره در سايت ففتا بيانگر نظريات نويسندگان آن است و فدراسیون فرهنگی توركان افغانستان مسئوليت آنرا ندارد. ازطرف اداره سايت