ففتا

آشوب و فتنه دموکراسی درآمریکا

آشوب و فتنه دموکراسی در
آمریکا :
{{{{{{{{{{{{}}}}}}}}}}}}}}}
نعیم سلیمی
کابل / افغانستان
چهار صد سال قبل از میلاد افلاطون در یکی ار آثارش زیر نام « جمهوریت » خاطر نشان ساخت که « دموکراسی با پیروزی فقرا بر دشمنان آنها عرض اندام می نماید ؛ بعضی از آن ها را به هلاکت می رساند و برخی را هم تبعید مینماید ؛ بعد از آن با بقیه جمعیت ، مقامات سیاسی و مسئولیت ها را شریک می سازد و درین رژیم دفاتر حسب قرعه ، تعین می گردند . » ( جمهوریت ، جزوه هشتم قسمت ۵۵۷ الف ) ۱
در قرن هجدهم ، ژان ژاک رو سو ، نویسنده و فیلسوف اوج دوره روشنگری اروپا ، متوجه شد که انتخابات به تنهایی هیچگونه ضمانتی برای آزادی به دست نمی دهد ، او به گونه مثال ، یاد آور شد که « مردم انگلستان خود را با تصور اینکه آزاد هستند ، فریب می دهند ، حقیقتاً آنها ، فقط در جریان انتخابات اعضای پارلمان ، آزادی دارند : وقتی که پارلمان جدید انتخاب گردید ، آنها دوباره در زنجیر بسته بوده و هیچ کاره یی بیش نیستند » ( فصل سوم ، چپتر پانزدهم ، قرار داد اجتماعی )
هیچ کسی بهتر از جان آدامس یکی از سیاستمداران آمریکا ، دیپلمات ، نویسنده و همچنان یکی از پدران بنیانگذار و دومین رئیس جمهور این کشور از ۱۷۹۷ – ۱۸۰۱ ، آشوب و فتنه دموکراسی را با تجارب دست داشته از انقلاب کبیر فرانسه ، مقایسه جمهوریت با شاهی های مطلقه استبدادی و مشروطه ، بیان نمی کند :

  • من نمی گویم که دموکراسی در کل و دراز مدت ، بیشتر نسبت به شاهی و یا اشرافیت ، مهلک بوده است .
  • دموکراسی هیچگاه مستدام و دیر پا نبوده و نمی تواند باشد . مگر زمانیکه تداوم پیدا نماید ، بیشتر از هر یکی از آنها ، خونین میباشد …
  • بیاد داشته باشیم که دموکراسی هیچگاه تداوم زیاد پیدا نمی کند . بزودی به اتلاف رسیده و کسالت پیدا می نماید و خودش را به هلاکت می رساند . تا هنوز یک دموکراسی وجود نداشته که دست به خود کشی نزده باشد … (Founders Online از جان آدامس الی جان تیلور ، ۱۷ دسامبر ۱۸۱۴ شماره ۱۸ ) ۲
    فریدریش انگلس ، دانشمند مورخ ، انقلابی و همکاری نزدیک کارل مارکس ، در سال ۱۸۸۴ در قبال انتخابات ، چنین نوشت :
    « بدین ترتیب Universal suffrage و یا حق انتخابات همگانی ، پیمانه پختگی طبقه کارگر را نشان می دهد . این امر ( انتخابات – پ ن ) ، هیچ چیزی بیشتر ازین در دولت مدرن نبوده و نمی تواند باشد ، فقط همین است و بس.» ( مارکس ، انگلس و رای دهی ، Duncan Halls ، جون ۱۹۸۳ ) ۳
    نشریه گارد ینThe Guardian در یک مقاله مفصل و تشریحی در رابطه با مصیبت شناسی بحران دموکراسی و بخصوص انتخابات ، زیر نام ” چرا انتخابات برای دموکراسی بد است ، ” یاد آور میگردد که ” سیستم رای دهی ما برای دهه ها ، بخوبی کارائی داشت ، ولی اکنون به شکست مواجه می باشد . راه های بهتری برای رساندن صدای مردم وجود دارند … ؛ انتخابات سوخت فسیلی ( چوب سوخت – پ ن ) سیاست اند ، وقتی که این سوخت های فسیلی ، ترقی بزرگ را برای دموکراسی فراهم نمودند ، حالا دیگر مشکلات عظیمی را به میان می آورند . “۴
    آنچه را که شما در سطور بالا مشاهده نمودید ، در واقعیت بیانگر فشرده ایست از ماجرای تاریخ سه هزار ساله دموکراسی و بطور اخص آن ، مشق و تمرین انتخابات در طی دو سده گذشته که در کلیت آن آشوب و فتنه دموکراسی را ، بازگو می نماید و بر حکمت دیالکتیکی اینکه پدیده ها ، رویداد ها و اشیا به جهت متضاد خود مبدل می گردند ، صحه می گذارد .

حال بر می گردیم به آشوب و فتنه دموکراسی در ایالات متحده آمریکا .
به تصور من ما در یک عصری از روایت های بزرگ زندگی می کنیم که آغاز بهار آن ، با انفجار کودتای پارلمانی ششم جنوری سال ۲۰۲۱ هواخواهان دونالد ترامپ آغاز گردید که در اثر آن عده به هلاکت رسیده و عده دیگری هم زخم برداشتند ؛ مطلبی که درین راستا تذکر آن ضروری به نظر می خورد این است که مهمات این انفجار ضرورتا طی دهه ها و سالیان متمادی در مخزن سرمایه داری آمریکا ، ذخیره شده بود که ششم جنوری به مثابه یک رویداد تصادفی که در چنین روزی کنگره در مورد گزینش ، نصب و تاج گزاری جوبایدن به تاریخ ۲۰ جنوری به حیث چهل و ششمین رئیس جمهور جهان آزاد ، اجلاس برگزار کرده بود ، چون جرقه ی این مخزن را منفلق ساخت که هنوز شروع ماجرا خواهد بود ؛ حال برای یک لحظه ، اگر سوالی را مطرح نمائید اینکه در صورت عدم برگزاری این اجلاس و حتی در صورت آمادگی کامل پو لیس و نیرو های امنیتی در برابر چنین فتنه ، آیا این انفجار صورت نمی گرفت ؟ ؛ به تصور من با اوضاع احوال مسلط در جو سیاسی و اجتماعی امریکا طی چهار سال گذشته و حتی پیشتر از آن در قسمت وضع ریاضت های اجتماعی گسترده ، توام با قطع امتیازات رفاه اجتماعی برای اکثریت گسترده مردم آمریکا ، وقوع چنین فتنه ها و آشوب ها ، اگر در کاخ سفید نه ، بل در جای و مکان مهم دیگری اجتناب ناپذیر به نظر می رسید ؛ عده زیادی از مورخین بدین باور اند که حتی در جریان سالیان توام با آشوبگری قبل از جنگ داخلی در امریکا و بعد از آن ، هیچ گاهی مشاهده نشده که کاخ کنگره آمریکا شکسته شده و مورد رخنه معترضین قرار گرفته باشد و از جانب رئیس جمهور بر حال مورد تشویق و تحسین قرار گیرد ؛ طی این یورش پروتو کول ها ضد تروریستی ، فعال شدند و گاز های اشک آور در راهرو ها و دهلیز های کنگره ، پیچیدند .
مطلب خیلی ها جالب درین زمینه عبارت است عکس العمل GW Bush ، رئیس جمهور اسبق می باشد که صحنه های این رویداد را به چیز های شباهت داد که در جمهوریت کیله و یا Banana Republic ، اتفاق می افتند ؛ برای او و یا سایر همتا های وی دلیل این تعجب شاید این باشد که چنین کاری باید در یک کشور جنگ زده و ویران شده از مداخلات امپریالیستی اتفاق بیافتد ، نه در سنگر گاه و قلعه مستحکم امپریالیسم جهانی .
اصطلاح ” جمهوریت کیله ” ، برای اولین بار از جانب O . Henry ، نویسنده آمریکایی در مورد کشور هندو راس استعمال گردید ؛ منظور ازین اصطلاح ، شرح حالت کشور هایی بدون ثبات ، با اقتصاد متکی بر منابع محدود صادراتی مانند کیله و منرال ها و مواد معدنی میباشد که می شود آن را کشور های با دولت های پو شالی نیز خواند ( به گونه مثال افغانستان ورژیم سیاسی موجود آن را میتوان از چنین جمهوریت ها به حساب آورد پ ن ).
نشریه ” در دفاع مارکسیسم درینمورد می نویسد که « کاپیتالسم آمریکا ، موسسات و نهاد های آن به خانه غربال شده توسط موریانه میماند که در آن پوسیدگی به سرعت انتشار می یابد . این خانه شاید در ظاهر از لحاظ ساختمانی ، محکم به نظر بخورد ، ولی اگر شما بالای ایوان های آن راه بروید ، پا های تان داخل سوراخ میگردد » ( نشریه در دفاع از مارکسیسم ، ایلات متحده آمریکا : شورش ترامپ و آشوب دموکراسی سرمایه داری ، سرمقاله بورد دبیران انقلاب سوسیالیستی ( ایالات متحده امریکا ) ، ۷ جنوری ۲۰۲۱ ) ۵
چرا ترامپ برنده انتخابات گردید :
در سال ۲۰۱۶ ، بعد از به اتمام رسیدن دور اداره هشت ساله اوباما – بایدن ، ترامپ با برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری ، روی صحنه آمد که در تصور بسیاری نمی گنجید .
دلیل برجسته این پیروزی را باید در پوسیدگی نسبی و دراز مدت امپریالیسم آمریکا جستجو نمود که در اثر آن به تدریج مصروفیت و اشتغال مردم در موسسات تولیدی ویران گردید و درین میان بخش بزرگی از مناطق و محلات که در آن طبقه کارگر زندگی میکرد ، متاثر گردید و هیچگونه بهبودی در زندگی آنها در تحت دوران قدرت اوباما فراهم نگردید .
درست این چیزی بود که زمینه را برای بهره برداری از حالت آن زمانی برای ترامپ با پیشکش نمودن شعار های نظیر ” Make America Great Again دوباره آمریکا را بزرگ و قدرتمند می سازیم ، ” و ” آوردن مجدد اشتغال از برون به داخل آمریکا و اصلاح سطح زندگی مردم ،” مساعد نمود .
اگر جایگاه دونالد ترامپ را در ساختار نظام سرمایه داری تعریف کنیم ، می شود گفت که « او یک پوپولیست سرمایه داری کلاسیک بود که ناسیونالیسم ، نژاد پرستی و زن ستیزی را ، با وعده یک زندگی بهتر ، در خود در آمیخت .» ( نشریه انقلاب سوسیالیستی ، فرد ویس تن ، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ ) ۶
بنابر دلایلی که در فوق گفته آمد ، قسمت هایی از طبقه کارگر برای ترامپ ، رأی دادند ؛ طی این دوران ، دموکرات ها هیچگونه بهبودی را برای تغییر حالت موجود زندگی زحمتکشان امریکا به منصه اجرا نگذاشتند ؛ عین همین حکم می تواند در مورد جمهوری های خواهان نیز جاری شده و مصداق پیدا می نماید .

یکی از نکات جالب و قابل توجه این است که در چنین مرحله یی از عروج کسالت دموکراسی آمریکا ، آمیخته با اعراض تب آلود آن ناشی از دلهره و مایوسیت بی سابقه توده های مردم نسبت به زندگی سیاسی و نبودن صدای واقعی اپوزسیون اعتراضی ، احزاب و جنبش های انقلابی چپ مستقل در جمهوریت سرمایه داری آمریکا ، ترامپ در انظار اجتماعی مردم به گونه کاذب ، مانند یک فرد تازه وارد ، مجزا از سیاست این کشور ( outsider ) ، عرض اندام نمود ؛ او در حالیکه یک موجود بیگانه از سیاست جاری آمریکا مبنی بر تسلط بورژوازی نبود ، به نمایندگی از یک بخش و جناح نا پخته سرمایه داری که او خود متعلق به آن بود ، پا به عرصه سیاست گذاشت ؛ او نژاد پرستی خفته و پنهان شده سرمایه داری آمریکا را به شیوه عریان آن به نمایش گذاشت ( تاکید از من است – پ ن ) ؛ آنچه را که ادعا نمودیم ، از جانب وی در جریان راه اندازی جنبش ” زندگی سیاهان مطرح است ، ” بازتاب یافت و به پیام رسان رشد آگاهی کاذب ناسیونالیستی سرمایه داری برای سفید پوستان برتری جو و سایر حلقات پراکنده ارتجاعی آمریکا مبدل گردید .

ترس و هراس سرمایه داری امریکا از ترامپ :

آنچه را که بطور فشرده در بالا یاد آوری گردید ، بیانگر داستانی است که چگونه طبقه سرمایه داری آمریکا ، از وی گریزان شده و حتی عده از طرفدارانش در حلقه حاکم قدرت با نه پیوستن به کودتا و شورش ، او را طرد نمودند ، زیرا چنین منش های لجام گسیخته ، ثبات جامعه آمریکا را با تخریش از پائین قاعده اهرم جامعه ( طبقات پائینی ) ، برهم زده و متلاشی می کرد که بورژوازی این کشور آن را نمی خواست و تحمل آنرا نداشت .
ترس آن ها این بود که نیرو های طبقاتی از بند رها شده از پائین ، منجر به نافرمانی ها می گردد ؛ زایش و پیدایش فضای طغیان و سرکشی در آمریکا بعد از قتل سیاه پوست آمریکایی ، جورج فلو ید ، خطر گسترش کابوس و شبح سوسیالیسمِ و انقلاب اجتماعی در آمریکای شمالی ، آرامش ذهنی بورژوازی این کشور را ، مختل می نمود و راحتش را حرام می ساخت ؛ تمامی این ماجرا ، وضاحت می دهد که لایه های بزرگ اجتماعی آمریکا ، جوانان ، بخش قابل ملاحظه طبقه کارگر ، زنان و سیاه پوستان ، خواستار پایان دادن به اداره ترامپ بودند و طبقات حاکم با استفاده ازین فرصت ، این بار آدم دلخواه دیگری را بنام جو بایدن ، که به زعم خودشان ، ترقی پسند بوده و می توانست به این کابوس نقطه پایان بگذارد ، مورد تشویق و حمایت قرار دادند که برای تاج پوشی آن در میان تهدیدی های از اعتراضات بزرگ میلیونی شبه نظامیان سفید که در صدد آغاز جنگ داخلی دوم در آمریکا می باشند ، به تاریخ ۲۰ جنوری ، آمادگی می گیرند .

در پایان این بحث سوالات آتی را که در عین حال نتیجه گیری این جستار میباشد ، مطرح می سازم :

  • چگونه ممکن است کسالت دموکراسی مبنی بر بی میلی مردم برای شرکت در سیاست و مبارزه سیاسی برطرف گردیده و بار دیگر هیزم سوخت آن یعنی که انتخابات ، مثمر و کارا باشد ؟
  • منظور افلاطون در جمهوریت مبنی بر استفاده از یکی زیر ساخت ابزار انتخاباتی ( گزینش بر حسب قرعه ) چیست ؟
  • در دموکراسی ها ، مهمترین تشویش و توجه ، پرداختن به حیات محله های است که مردم در آن زندگی می کنند ( شورا های ناحیه ها ، قرا و قصبات ، مو سفیدان و غیره ) ؛
  • آیا ممکن است مسایل مغلق و پیچیده سیاست مانند بحث خروج جنجال برانگیز انگلستان از اتحادیه اروپا ، سقط جنین خانم ها و امثالهم را به همه پرسی افکار عامه ( ریفراندم ) رجعت داد ، در حالیکه بخش بزرگ جمعیت کشور های پیشرفته سرمایه داری ، از آگاهی کامل درین زمینه ها برخوردار نمی باشند ، چه رسد به کشور های عقب مانده و در حال توسعه ؟
  • نگرانی رو سو از انتخابات در انگلستان که مصداق حالت کنونی افغانستان نیز است، از چه قرار بوده است ؟
  • آیا ممکن است ، اراده و Sovereignty انسانی بدون موجودیت مراودات معمول حقوقی مانند وصیّتنامه ها و قباله های ضمانت کننده درین زمینه ، به یک کاندید مورد نظر در انتخابات، انتقال داده شده و حراست گردد ؛
  • چرا جان آدامس از هلاکت دموکراسی از میان خودش و خود کشی دموکراسی سخن می گفت و چرا او تصور مینمود که عمر دموکراسی از رژیم های شاهی و اشرافی کوتاه تر است ؟
  • به تصور شما ، آیا واقعا جمهوریت دموکراتیک سرمایه داری در بنیه و اساس خود از شاهی و اشرافیت متفاوت است ، آیا سرمایه داری خودش حامل نطفه اشرافیت و استبداد در بطن خودش در خانواده نا مقدس سرمایداری نیست ؟
  • آیا زمان آن فرا نرسیده تا انسان و جامعه بشری افزار های کهنه دموکراسی سرمایه داری را به دور انداخته و مکانیزم های جدید گزینش مستقیم ، مشارکتی و شورایی خود مردم برای مردم را با بهره برداری از ارزش های کلاسیک مثبت در فلسفه سیاسی ، جایگزین آن سازد که در آن حاکمیت و قدرت دولتی از یک قوه فرماندهی و دیکته کننده ، به مرجع تحت فرمان و انقیاد جامعه در آید و به این ترتیب زمینه برای زوال تدریجی حاکمیت از همان آغاز وهله دگرگونی های اجتماعی ، فراهم گردد ؟
    پایان
    دیدگاه بگذارید

۱
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sortition&ved=2ahUKEwjSruuej6HuAhUHlIsKHVqMB3oQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1XKfJAZrBEyJywTRWc64uX&cshid=1610823229073


۲
https://founders.archives.gov/documents/Adams/99-02-02-6371


۳
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.marxists.org/archive/hallas/works/1983/06/vote.htm&ved=2ahUKEwj_pK–kqHuAhVLpIsKHXsSCEMQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw14X-DALT3kJHe8zzM9lFcz


۴
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.theguardian.com/politics/2016/jun/29/why-elections-are-bad-for-democracy&ved=2ahUKEwjrmrKWk6HuAhXnl4sKHaCdAnMQFjAAegQICRAB&usg=AOvVaw3p_faqe-xE_gHD5Gbf30Sc


۵
https://www.marxist.com/trumps-insurrection-chaos-us.htm


۶
https://socialistrevolution.org/bidens-win-is-no-victory-for-the-working-class-we-need-a-workers-party/

Short URL: https://www.turklar.com/?p=20649

Posted by on ژانویه 17 2021. Filed under تازه ها, سیاسی, مطالب برگزیده. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Leave a Reply

Search Archive

Search by Date
Search by Category
Search with Google

Photo Gallery

© 2021 ففتا. تمام حقوق محفوظ و متعلق به ففتا است. ورود - میزبانی وب آی پی پلنز

مقالات منتشره در سايت ففتا بيانگر نظريات نويسندگان آن است و فدراسیون فرهنگی توركان افغانستان مسئوليت آنرا ندارد. ازطرف اداره سايت